Recension: A Very Large Expanse of Sea av Tahereh Mafi

Förlag: Harper Collins
Utgiven: 16 oktober 2018
Format: e-bok
Språk: engelska
Sidantal: 202
Status: lästes 16-19 april 2019

Handling: It’s 2002, a year after 9/11. It’s an extremely turbulent time politically, but especially so for someone like Shirin, a sixteen-year-old Muslim girl who’s tired of being stereotyped. Shirin is never surprised by how horrible people can be. She’s tired of the rude stares, the degrading comments—even the physical violence—she endures as a result of her race, her religion, and the hijab she wears every day. So she’s built up protective walls and refuses to let anyone close enough to hurt her. Instead, she drowns her frustrations in music and spends her afternoons break-dancing with her brother. But then she meets Ocean James. He’s the first person in forever who really seems to want to get to know Shirin. It terrifies her—they seem to come from two irreconcilable worlds—and Shirin has had her guard up for so long that she’s not sure she’ll ever be able to let it down.

Första meningen:

”We always seemed to be moving, always for the better, always to make our lives better, whatever.”

Mina tankar:

Alltså den här boken, åh, vad jag älskade den. Trodde verkligen inte att jag skulle göra det, men jag ville ge den en chans eftersom min favorit Tahereh Mafi har skrivit den. Handlingen verkade absolut intressant, men jag var ändå osäker på om det skulle vara nåt för mig. Sedan så är jag en sådan person som dömer en bok från omslaget (hemskt, jag vet) och jag tyckte inte att omslaget till den här boken var särskilt tilltalande.

A Very Large Expanse of Sea handlar om 16-åriga Shirin som bär en hijab och bara för det blir hon extremt dåligt behandlad i samhället, både i skolan men även utanför. Boken ska utspela sig ca ett år efter terrorattacken i WTC så allt är fortfarande väldigt känsligt för alla karaktärerna. Samtidigt får hon kontakt med killen Ocean och kärlek uppstår och tillsammans försöker de stå emot allas fördomar och kommentarer.

Jag upplevde boken extremt bra men samtidigt väldigt ledsam. Bra för att jag beundrade Shirins styrka, hennes tuffa attityd med att ständigt kämpa mot andras fördomar, och såklart för att kärleken som fanns var så vacker. Ledsam för att detta är vardag för många och man fick som läsare uppleva hur otroligt hemska människor kan vara bara för att man väljer att gå sin egen väg eller fatta beslut som inte passar in i andra människors världsbild. Detta visste man ju självklart redan innan, men här fick man sig en rejäl påminnelse.

Älskade Ocean som karaktär. Han var så himla, himla fin. Verkligen en sådan perfekt kille som hade fått mitt tonårshjärta att smälta. Han & Shirins story berörde mig på så många sätt och jag ville bara ha mer och mer. Gillar man YA med romantik så är denna boken perfekt. Dessutom med en del allvar också vilket jag bara tycker höjer betyget.

Jag ser fram emot att se denna boken som film inom en snar framtid. Tror det kommer bli jättebra, även om den självklart inte kommer kunna mäta sig med boken. Men så är det ju i princip alltid.

Betyg: ★★★★★

Andra böcker jag läst av Tahereh Mafi: