Recension: Nästa! en läkarroman av Nina Lykke

Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgiven: 7 april 2020
Format: e-bok
Språk: svenska
Sidantal: 190
Status:  31 maj-3 juni 2020

Handling: Elin har flyttat in på sitt mottagningsrum dit patienterna kommer i en strid ström med åkommor och brustna drömmar. I två decennier har Elin varit husläkare. Minst lika länge har hon varit gift med Aksel. Men före Aksel fanns Björn, som plötsligt tar kontakt igen via Facebook och vänder upp och ner på allt. Nu bor Elin på sitt jobb och tvingas gömma sig för vakterna när de går sina kvällsrundor. Och hemma i radhuset sitter Aksel och rasar, trots att han lagt sig till med nyskilda grannen Gro. Nästa! är en roman om självinsiktens förbannelser och förnekelsens välsignelser. Med denna roman flyttar Nina Lykke gränserna för vad en läkarroman kan vara.

Första meningen:

”Ingen känner av underströmmarna i befolkningen lika bra som en husläkare.”

Mina tankar:

Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken på grund av alla hyllningar den fått. Tror inte jag läst en enda negativ kommentar och därför känner jag mig som svarta fåret just nu. Vad är det alla ser som inte jag ser? Vad är det alla tycker är så himla bra och fantastiskt med den här romanen? Berätta gärna för mig, för jag känner mig rakt igenom förvirrad.

Många anser att Nästa! är en bok som berör en, som får en att skratta, och som man även kan relatera till. Jag blev inte berörd, jag skrattade inte en enda gång och det var inte så att jag relaterade till Elins liv heller. Vissa åsikter hon hade kunde jag hålla med om och tycka att det var mitt i prick, så ja, på den delen kunde jag väl relatera lite till henne. Om det nu räknas.

Men i övrigt var jag väldigt uttråkad faktiskt. För långa beskrivningar kring patienterna och relationen till Björn och Aksel var inte heller särskilt intressant. Tur att det var en relativt kort bok (e-boken är endast 190 sidor lång) för annars hade jag nog DNF:at den till slut. Även om jag tagit mig an det här projektet med att läsa alla Årets bok-nominerade böcker så vill jag inte bara läsa sömnpiller till böcker.

Nej, det här var inte en bok för mig och jag är ändå ganska förvånad. Trodde i alla fall att jag skulle tycka den var bra. Kanske det var en fel period i livet för mig att läsa den eller att jag inte var på humör för just den här typen av bok, men så blir det ibland. Boken får två stjärnor, men inte särskilt starka sådana.

Betyg: ★★☆☆☆