Mitt år i böcker (2020)

Hej på er!

För det första – wow, vilket långt uppehåll jag tog. Hade i tankarna att komma tillbaka till hösten men i samband med att sommaren tog slut så försvann även läslusten. Och det var en hemsk lässvacka som varade i flera månader. Läste nån bok under hösten men det tog mig en evighet att bli klar med den (Heart Bones av Colleen Hoover – brukar normalt sett alltid sluka hennes böcker annars) och då insåg jag att jag behövde låta det vara och vänta in den dagen tills att lusten att öppna en bok skulle komma tillbaka. Och det hände kring årsskiftet faktiskt. Då kom den där känslan tillbaka som jag saknat så mycket och sakta har även lusten att vilja uppdatera bloggen kommit tillbaka. Jag tog även en paus från min bookstagram men började bli aktiv där i samband med att jag började läsa. Just det här med bloggen känns av någon anledning som ett större åtagande och därför har det tagit mig lite längre tid. Ville jag lägga ner helt eller komma tillbaka? Jag provar det sistnämnda och så får vi hoppas att det håller. Kanske det blir några pauser då och då men det hör ju livet till. 

Som ett första inlägg för det här året så tänkte jag svara på några frågor om hur läsåret varit, alltså 2020 i det här fallet, vilket var något jag minns att jag gjorde även 2018 (hoppade över 2019 pga…ännu en bloggpaus). Tänkte att det kunde vara kul att göra igen även om vi närmar oss slutet på februari. Hoppas ni också gillar att läsa sådant! Och hojta gärna till om ni fyller i den – det är alltid roligt att läsa andras svar. Listan kommer ursprungligen från bokbloggen Perpetual Page Turner men jag har översatt den till svenska.

En sista sak innan jag kör igång – ett stort tack till er som flitigt tittat in här ändå under de senaste månaderna när det ekat tyst här. Jag ser er och är så tacksam för det. Flera av er har även kommenterat inläggen och det är jag så glad över. Riktigt kul att ni är några som kommer hit då och då!

Då så… här kommer en sammanfattning på det jag läste under 2020 i frågeformat:

Bästa boken du läst 2020

Vi börjar med den absolut svåraste frågan, hehe… Av alla 54 böcker jag lyckades läsa förra året (trots en lässvacka så är jag faktiskt väldigt nöjd med det!) så fick endast sju av dem fullpott på Goodreads med femstjärnigt betyg. Men om jag ska försöka välja ut en favorit bland dessa sju så säger jag Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Det var verkligen en bok jag blev totalt förälskad i och ville aldrig att den skulle ta slut. Läste den för snart ett år sedan och jag tänker fortfarande tillbaka på den då och då.

En bok som du trodde att du skulle älska men som du blev besviken på

Möjligtvis Normala människor av Sally Rooney. Det är aldrig bra att ha för höga förväntningar men det var precis det jag hade tråkigt nog och jag blev superbesviken. Alltså den var verkligen urdålig. Gav den en stjärna. Alltifrån hur den var skriven till karaktärerna och deras relationer var bara några få saker som jag störde mig på. Men den verkar ju väldigt omtyckt i bokvärlden så det är nog jag som missat nåt här.

En bok som överraskade dig (antingen positivt eller negativt)

Jag skulle nog säga att boken Higly Illogical Behavior av John Corey Whaley överraskade mig totalt. Jag minns att jag tyckte den verkade intressant när jag strosade runt på biblioteket för ett år sedan och chansade på att den skulle falla mig i smaken. Samtidigt var det inte en bok jag normalt sett brukar plocka på mig men jag ville prova (utan att kolla ratings på Goodreads som jag annars alltid gör hehe) och ge den en ärlig chans. Slutade med att jag älskade den och gav den högsta betyg.

En bok du försökte få alla i din närhet att läsa

Evelyn Hugos sju äkta män utan tvekan. Vet inte hur många i min närhet jag försökte få att läsa den. Även Brevvännerna av Eli Åhman Owetz samt Solsken och parmesan av Christoffer Holst. Två supermysiga böcker som jag än idag tänker på. Lyckades i alla fall få min mamma att läsa dem. Det är jag nöjd med, särskilt eftersom hon också tyckte de var väldigt bra.

Bästa bokserien du läst 2020 (t.ex. bästa uppföljaren, bästa avslutet)

Clockwork Princess av Cassandra Clare utan tvekan. Den tredje och avslutade boken i The Infernal Devices-serien. Så himla bra.

Bästa författaren du upptäckte 2020

Jag skulle nog vilja påstå att jag öppnat ögonen för flera svenska författare under 2020, och inte bara en. Tänker främst på Sara Molin, Christoffer Holst och Eli Åhman Owetz.

Bästa boken från en genre du normalt sett inte läser

Möjligtvis Ödesmark av Stina Jackson. Det är sällan jag gillar böcker som ingår i kategorin Crime men den här gillade jag skarpt.

Den mest spännande boken du läst 2020

Lock Every Door av Riley Sager. Den boken alltså… Satt som klistrad vid varenda sida.

En bok du läst 2020 som du kan tänka dig att läsa om 2021

The Family Upstairs av Lisa Jewell. Jag älskar de flesta av hennes böcker men just den här valde jag att lyssna på som ljudbok. Tänkte att det skulle vara ett bra val för att på så sätt introducera mig själv till just ljudböcker. Att börja med en bok från en författare jag verkligen uppskattar. Men inte ens det fungerade och jag lyssnade med ett halvt öra kan man säga. Så jag vill ge den boken en ny chans i år, dock som fysisk bok eller e-bok.

Favoritomslaget från en bok du läst 2020

Den mest minnesvärda karaktären från en bok du läst 2020

Faye från En bur av guld av Camilla Läckberg. Vilken kvinna alltså. Hon kommer man nog inte glömma någonsin.

Den mest välskrivna boken du läst 2020

The Kingdom of Back av Marie Lu. Fantastiskt bra skriven!

Boken som väckt flest tankar hos dig 2020

An Anonymous Girl av Greer Hendricks.

En bok du knappt kan tro att du väntade till 2020 med att läsa

Clockwork Princess. Den sista boken kom ut 2013, men jag valde att läsa den bokserien väldigt sent. Tror jag läste första boken 2019. För mig är det sent med tanke på att jag sagt innan i flera år att jag ville läsa de böckerna.

Ett favoritcitat från en bok du läste 2020

“People think that intimacy is about sex. But intimacy is about truth. When you realize you can tell someone your truth, when you can show yourself to them, when you stand in front of them bare and their response is ‘you’re safe with me’- that’s intimacy.” – Evelyn Hugos sju äkta män

Den kortaste respektive den längsta boken du läst 2020

The Last Stand of the New York Institute (40 sidor) samt Chain of Gold (592 sidor). Båda böckerna av Cassandra Clare.

En bok som chockade dig mest (pga ett dödsfall, en plot twist osv)

Lock Every Door av Riley Sager.

Bästa kärleksparet från en bok du läst 2020

Alex och Henry från boken Red, White & Royal Blue av Casey McQuiston.

Bästa relationen från en bok du läst 2020 (ej romantiskt)

Mor- och dotterrelationen i boken Regretting You av Colleen Hoover.

Bästa boken du läst 2020 från en författare vars andra böcker du läst tidigare år

Evelyn Hugos sju äkta män. Försökte läsa Daisy Jones & The Six ett år tidigare men jag läste aldrig klart den. Nu i efterhand minns jag inte riktigt varför men jag skulle vilja ge den en chans igen.

Bästa boken du läst 2020 som du blev rekommenderad

Så himla tråkig jag är som inte läste en enda bok förra året som jag blev personligen rekommenderad. Men jag blir sällan det faktiskt. Det är ofta jag själv som är den som rekommenderar böcker till folk i min närhet. Däremot blir jag alltid tipsad om böcker via andras bookstagram och bokbloggar, men just personligt rekommenderad kan jag inte minnas att jag blivit förra året.

Bästa boken du läst som släpptes 2020

Solsken och parmesan av Christoffer Holst.

Boken med bästa miljön

Bergens stjärnor av Jojo Moyes men vill även ännu en gång nämna Solsken och parmesan. För just Italien…ja, behöver nog inte säga mer.

En bok som fick dig att skratta / som var roligast att läsa

Twice in a Blue Moon av Christina Lauren.

En bok som fick dig att gråta

Inte en enda haha. Jag gråter i princip aldrig när jag läser, hur berörd jag än blir.

Bästa boken du läst i år som inte är så känd

Highly Illogical Behavior.

Den mest unika boken du läst 2020

Ålevangeliet av Patrik Svensson.

En bok som gjorde dig arg – (behöver inte betyda att du inte gillade boken!)

Min mörka Vanessa av Kate Elizabeth Russell.

En bok du inte hann läsa förra året men som är prioriterad 2021

Finns verkligen jättemånga men den första boken som ploppar upp i huvudet är Little Women av Louisa May Alcott.

En bok som släpps 2021 och som du ser fram emot – (ej stand-alone!)

Chain of Iron av Cassandra Clare. Den andra boken i The Last Hours-serien.

En bok som släpps 2021 och som du ser fram emot – (stand-alone!)

The Four Winds av Kristin Hannah.

En sak som du hoppas åstadkomma med när det kommer till läsningen under 2020

Läsa om hela Harry Potter-serien (vilket är något jag skrivit i den här bloggen flera gånger men nu har jag i alla fall läst om första så nu är jag igång), läsa minst 30 böcker (har kortat ner detta från 50 till 30 pga att jag blir tvåbarnsmamma snart så tiden kommer ju inte finnas på samma sätt längre) och framförallt läsa de olästa böckerna jag har i bokhyllan här hemma. Vill verkligen ta tag i mina hyllvärmare och än så länge har jag varit rätt duktig på det. Tror det är på grund av pandemin och att jag inte besöker biblioteket så ofta längre som jag skärpt till mig på den fronten. Av de 13 böcker jag hittills läst i år så har fyra av dem varit hyllvärmare. För min del är det bra jobbat, hehe.

Lämna en kommentar